Heb jij je ooit afgevraagd hoe het kan dat doelgericht trainen en data-analyse bij het darten nog niet vaak voorkomen? Wij wel. En dat gaan wij veranderen. Met behulp van doelgerichte trainingsprogramma’s gaan wij trainingsprogressie inzichtelijk maken. 

Laten we even een zijsprong maken naar andere sporten. Bij wielrennen worden wattages gemeten om de maximale belastbaarheid van een renner te testen, bij schaatsen worden slagen tot in den treure geoefend en wordt gemeten hoe bochten het beste aangesneden kunnen worden, bij voetballen wordt gemeten wat de maximale spierbelasting is van een speler. Al die data maken inzichtelijk hoe een speler zich ontwikkelt ten opzichte van zijn potentieel. En bij darten? Daar doen we maar iets, zo lijkt het. Zelfs Raymond van Barneveld gaf vorige week in een interview aan dat hij pas recentelijk begonnen is met het doelgericht trainen met een schema. Overigens wil dat niet zeggen dat zijn eerdere trainingsmethodes niet succesvol zijn geweest. Echter, niemand weet of hij het maximale uit zijn potentieel heeft gehaald. Gek toch? 

Darters hebben van nature de neiging om resultaatgericht te denken. Dat wil zeggen dat ze succes ervaren op het moment dat ze resultaat boeken. En teleurgesteld zijn op het moment dat er geen, of een teleurstellend resultaat is. Logisch, maar dit kan een vertekend beeld opleveren. Is dit niet gek? Een amateurdarter kan 90 gemiddeld gooien en daarmee misschien 20 punten boven zijn gebruikelijke niveau gooien, maar toch teleurgesteld zijn bij verlies. Een profdarter kan 107 gemiddeld gooien en verliezen en daardoor een mentale tik krijgen. Zelfs als dat zijn beste pot ooit was. Wij vinden het belangrijk hier doorheen te kijken. Op het spel van je tegenstander heb je immers geen invloed, maar op je eigen spel wel. 

Ons viel het op hoeveel darters het WK gespeeld hebben en daarna de pijlen in de kast gooien. Of dat veel darters niet trainen in een week waarin geen toernooi is. Is het resultaat dan leidend? Een sporter kan juist progressie boeken door te blijven trainen na een piekmoment, of in een periode waarin niet gepiekt hoeft te worden. Kilometers maken zorgt immers voor meer automatismen. En procesgericht werken, gefocust op ontwikkeling kan uitkomst bieden. 

Wij kunnen persoonlijke trainingsprogramma’s samenstellen, gericht op jouw persoonlijke ambitie en je huidige niveau. Nieuwsgierigheid gewekt? Volg onze pagina en houd onze updates in de gaten. Kun je niet wachten? Neem snel contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Binnenkort verschijnen onze online lessen! Wil jij op de hoogte blijven van deze en andere nieuwe ontwikkelingen?